Tämä on Asianajotoimisto Liv Oy:n EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste. Kun käytät verkkosivujamme ja palveluitamme, jaat tietoa kanssamme. Haluamme huolehtia siitä, että henkilötietojasi käsitellään asianmukaisesti ja yksityisyyttäsi kunnioittaen.
Rekisterinpitäjä
Asianajotoimisto Liv Oy (3450042-5)
Yhteyshenkilö: Tanja Lukkari, tanja@asianajoliv.fi
Suvantokatu 1 D 56, 33100 Tampere
Henkilötietojen kerääminen ja käyttötarkoitus
Tämä tietosuojaseloste soveltuu sinuun, jos olet asiakkaamme tai asiakkaamme edustaja, asiakkaamme vastapuoli tai tämän edustaja tai potentiaalinen asiakkaamme.
Keräämme henkilötietoja asiakkaalta itseltään, kun asiakas ottaa meihin yhteyttä verkkosivujemme yhteydenottolomakkeen tai chat-palvelun kautta, sosiaalisen mediassa, puhelimitse, sähköpostitse tai muuta kautta.
Voimme kerätä tietojasi myös luottotieto-, yhdistys- tai kauppareksiteristä tai muista julkisista rekisteriestä, muista julkisista lähteistä tai viranomaisilta.
Rekisterissämme olevien henkilötietojen käsittelyn pääasiallinen tarkoitus on yhteydenpito uusiin ja tuleviin asiakkaisiin, asiakkaidemme toimeksiantojen hoitaminen sekä asiakassuhteen ylläpitoon liittyvät toimenpiteet, kuten yhteydenpito ja laskutus.
Yhteydenottoa pyytäneiden yhteystietoja (nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero) ei käytetä muuhun tarkoitukseen kuin yhteydenoton tekemiseen ja henkilötiedot poistetaan pysyvästi, ellei yhteydenottoa pyytänyt jää asiakkaaksemme.
Käsittelemme asiakkuuteen ja toimeksiantoihin liittyviä henkilötietoja, kyseisen toimeksiannon edellyttämissä määrin. Keräämme esimerkiksi seuraavia tietoja:
- Toimeksiantajan nimi ja/tai edustajan nimi, syntymäaika, yhteystiedot
- Rahanpesulainsäädännön edellyttämän toimeksiantajan tunnistamiseen liittyvät tiedot kuten kopio henkilöllisyystodistuksesta
- Toimeksiannon laatu
- Sopimussuhteita koskevat tiedot
- Kiinteistöä tai muuta omaisuutta koskevat omistus- ja vuokratiedot
- Asiakkaan vasta- ja myötäpuolia koskevat henkilötiedot
- Maksamiseen ja laskutukseen liittyvät tiedot, myös vakuutustiedot
Riippuen toimeksiannosta saatamme käsitellä myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia henkilötietoja, kuten terveyttä koskevia tietoja, ammattiliiton jäsenyyttä koskevia tietoja. Voimme lisäksi käsitellä rikostuomioihin ja rikkomuksiin sekä turvatoimiin liittyvien henkilöiden henkilötietoja.
Käsittelemme näitä tietojasi ainoastaan siltä osin,
- kuin se on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämisesti tai puolustamiseksi,
- mikäli asiakas on antanut suostumuksensa näiden tietojen käsittelemiseen
- muun lakisääteisen velvoitteen nojalla.
Henkilötietoja suojataan ja niitä käsitellään vain siinä tarkoituksessa, jota varten ne on kerätty. Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksella. Kaikissa tietojen käsittelyssä noudatetaan voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Millä perusteella käsittelemme henkilötietojasi?
Käsittelemme henkilötietojasi toimeksiannon aloittamiseksi ja hoitamiseksi (esteellisyystarkistukset, sähköposti- ja muu kirjeenvaihto asiakkaan ja vastapuolen tai viranomaisen kanssa, laskutus).
Asiakkaiden tunnistamiseksi ja tuntemiseksi meitä velvoittavan rahanpesulainsäädännön nojalla.
Kehittääksemme asiakassuhteita, omaa toimintaamme ja tarjotaksemme ja markkinoidaksemme asiakkaillemme palveluita.
Toimeksiantojen hoitamisen edellyttämä henkilötietojen käsittely perustuu ensinnäkin asianajajan lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen (asianajajalaki, hyvää-asianajotapaa koskeva ohje, rahanpesulaki).
Käsitellessämme yksityishenkilöiden henkilötietoja, käsittely perustuu meidän välisemme sopimuksen täytäntöönpanoon tai toteuttamiseen.
Käsittely voi perustua meidän oikeutettuun etuumme viestiä toiminnastamme sekä markkinoida ja kehittää ammatillista verkostoamme liiketoiminnan kehittämiseksi ja edistämiseksi ja tehdessämme asiakashankintaa. Käsitellessämme tietojasi oikeutetun edun perusteella, otamme aina huomioon oikeutesi yksityisyyteen suhteessa edellä mainittuihin oikeutettuihin etuihisi.
Sinulla on oikeus vastustaa sinuun kohdistuvia käsittelytoimia erityisen henkilökohtaisen tilanteesi perusteella kun käsittelemme henkilötietoja oikeutetun edun perusteella.
Tietojen säilyttäminen
Säilytämme henkilötietojasi vain niin kauan, kuin säilyttäminen on tarpeen asiakassuhteen, toimeksiannon tai muun rekisteriselosteessa mainittujen oikeuksien tai velvollisuuksien toteuttamiseksi. Poistamme vanhentuneet ja tarpeettomat henkilötiedot meitä velvoittavan lainsäädännön ja muun ohjeistuksen edellyttämällä tavalla.
Toimeksiantoihin liittyvät henkilö- ja asiakastiedot arkistoidaan 6 kuukauden kuluttua toimeksiannon päättymisestä. Tämän jälkeen henkilötietoja säilytetään Asianajajaliiton antaman suostumuksen mukaisesti 10 vuotta ja lakiin tai asetukseen perustuvasta syystä vielä tämän jälkeenkin.
Markkinointia varten kerätyt tiedot poistetaan heti poistamispyynnön käsittelyn jälkeen. Evästetiedot voi jokainen poistaa milloin tahansa oman selaimensa asetuksista.
Henkilötietojen luovutus ja siirtäminen
Lähtökohtaisesti emme luovuta tietojasi kolmansille osapuolille, ellei toimeksiannon hoitaminen tai lakisääteiset velvoitteemme sitä edellytä.
Tietoja ei koskaan luovuteta markkinointitarkoituksiin kolmansille osapuolille.
Luovutamme henkilötietoja ulkopuolisille lainsäädännön sallimissa ja velvoittavissa rajoissa vain, kun luovutamme tietoja kirjanpitoa ja laskutusta hoitavalle yhteistyökumppanillemme.
Palveluntarjoajat saattavat sijaita EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolella. Käyttämämme ulkopuoliset palveluntarjoajat ovat sitoutuneet EU:n alueella kulloinkin voimassaoleviin tietosuojakäytäntöihin.
Miten olemme suojanneet henkilötietosi?
Henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti ja turvallisesti.
Sähköisessä muodossa olevat henkilötiedot on suojattu toimialalla yleisesti hyväksyttävin ja kohtuullisin teknisin keinoin kuten palomuurein ja salasanoin/sormenjälkitunnistein. Pääsy henkilötietoihin on rajattu vain tietyille henkilöille.
Edellytämme myös palveluntarjoajiemme tekemään asianmukaiset toimenpiteet henkilötietojen luottamuksellisuuden ja turvallisuuden suojaamiseksi.
Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on?
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Tämä pyyntö voidaan evätä laissa säädetyin perustein. Oikeuden käyttö on lähtökohtaisesti maksutonta.
Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä. Rekisteröidyn muut oikeudet löytyvät EU:n yleisen tietosuoja-asetuksesta.
Mikäli käsittelemme tietojasi suostumuksesi perusteella, sinulla on milloin tahansa oikeus peruuttaa suostumuksesi osoitteessa tanja@asianajoliv.fi.
Mikäli haluat käyttää jotakin oikeuksistasi, pyynnöt tulee lähettää rekisterinpitäjälle sähköpostitse osoitteeseen tanja@asianajoliv.fi.
Mikäli katsot, että emme ole noudattaneet toiminnassamme soveltuva tietosuojasääntelyä, sinulla on oikeus tehdä valitus toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle.